Cykelupplevelser 2021

Danmark och Jämtland

Del 1 Danmark

Det började med en husbil.  Med C & K tog jag mig till Lund för att möta upp med mina döttrar. De ville följa med till Helsingborg.

Vi lämnade Lund efter en stor frukost. En liten felnavigering mot Furulund – Stävie hittade vi till slut vägen Genom Löddeköping och vi var på rätt väg.  Lunch på Max i Landskrona efter halva sträckan. Med vinden i ryggen och med gott sällskap och humör gick tiden fort. Råå och Fortuna med havet på vänster sida passerades innan vi närmade oss Helsingborg. Vackra gamla fiskelägen som nu har blivit hipster reservat.  Jag tog färjan till Danmark och döttrarna tog tåget hem till Lund.  Biljetten kostade 59 kr. Förväntade mig att bli kollad för Covidpasset men såg ingen.  Stannade en stund i Helsingör innan jag hittade väg 205 till Halsinge.  Hade hittat ett shelter 99 från Lund.  Kom inte ända fram. Hittade en äng med hästar som grannar.  92 km

Fortsatte mot Själlands Udde. För att komma dit får man först ta en färja från Hundested till Rörvig, Till min förvåning var den gratis.  Mörka moln tornade upp sig mot söder. Regn var på ingång och jag hoppades hinna till färjan innan det började regna.  Men icke, när jag hade två kilometer kvar kom störtskuren, som ett tropiskt regn. Hann med färjan med några minuter till goda, men genomblöt, 359 DKR.

Kom till Århus.  En lång vindig cykling från färjeläget genom Århus. Hade sett ett shelter 31 km från Århus mot Randers. Den var ockuperad av ett danskt par. Skriver ockuperad för de hade inrett den med slastskybjen och spritt ut sina ägodelar. Fortsatte mot ett annat men hittade inte.  Stannade på ett fält inte långt från Den Skandinaviska Design högskola https://www.designhojskolen.dk/ 105 km

Lämnade Skandinavisk Desigh högkola mot Randers.  Stannade på ett café för en morgonfika, ladda telefonen och skrivarbete. En brant backe för att komma ut ur Randers.  Vägen mot Ålborg var trafikerad så jag svängde av mot Spentrup- Hittade fina vägar som tog mig mot Hadsund. Lunch i Hadsund på restaurang. Det kom lite regndroppar då och då under hela eftermiddagen. Från Hadsund till Ålborg hittade jag en cykelväg på ett gammalt järnvägsspår. När jag närmade mig Ålborg såg jag till min glädje Danmark ligger långt före Sverige i genomförandet av cykelvägar. En ren glädje cykla in i Ålborg. På min väg genom centrum mötte jag studentflak och glada ungdomar. Något överraskande men terminen är tydligen slut i början av juli.  Hittade mitt shelter utanför staden nära stranden. Inget överraskande förutom att det regnade. En stor åskknall inte långt ifrån sheltern väckte mig. 105 km

Till centrum för att köpa mat på Brugsen. Cykelbanorna ut ur staden var lätt att följa.  Jag valde att inte följa väg 11 som tagit mig snabbt till Hanstholm.  Istället letade jag efter mindre vägar. De ger mer intryck av landet. Det blev också en del tåg trails. Sen fick jag för mig att följa kustlinjens rute 1. Det var dumt. Den tog mig visserligen genom en vacker tallskog men jag kom lite vilse i orienteringen. Kom till slut fram till Hanstholm.  Tanken var att ta in på ett hotell.  Men bägge hotellen var fullbokade. Jag stannade utanför Hanstholm nära ett tyskt kustvärn i mitt tält. Värn 1 med fyra 17 cm kanoner, när det begav sig. 116 km

Motvind och Vestkustruten National rute 1

Den här rutten går från Skagen till tyska gränsen. Den vindlar sig fram söderut på små vägar ofta grusvägar genom skog och genom fälten. Jag följde den ibland och då gick det oftast fel. Men intressant ändå.  Thyborön känner jag igen från P1 väder rapportering.  Nu vet jag var den finns. Där blev det färja nummer 4 från Agger till Thyborön.

Thy nationalpark och semesterbyar ligger som ett pärlband utmed Danmarks västkust.  Blev lite tveksam när skylten visade rakt ut i sanddynerna, men det var rätt, stannade den natten på Thorsminde camping.  Behövde duscha och byta kläder. https://www.thorsmindecamping.dk/uk/ 103 km

Vinden hade vänt. Underbart, medvind hela dagen. Det blev den bästa dagen av alla. Med avsikt valde jag att inte följa kusten till Esbjerg. Tog av mot sydost på små vackra vägar. Ville uppleva landsbygden. Konstaterade att gårdarna här i södra Danmark är stora, att de har lösdrift med flera hundra mjölkkor. Kom till mitt planerade stopp i Nedre Nöbel redan vid 15.00 tiden. Beslöt mig att fortsätta till Ökböl.

Stannade i stadsskogen. Här träffade jag på en grupp cyklister som cyklade runt Danmark för att samla in pengar till Rädda Barnen. Det var inte de enda. Lite senare träffade jag på Ream Rynkeby DK. 126 km.

Vaknade tidigt i skogen i Ökböl. Var lite orolig att en tidig hundägare skulle se tältet, men icke.  Kom till Esbjerg före nio. Stannade på torget för en andra frukost.  Esbjerg har en intressant historia kopplad till kriget 1864.  Med vinden i ryggen var det lätt att komma till Ribe.  En intressant stad med anor till 850 e.Kr.  Hamburger lunch och skriva vykort. Det kostade mer än 240 kr att köpa och skicka 10 vykort till Sverige.

Hoppade över Haderslev. Fortsatte på fina cykelvägar i det danska jordbrukslandskapet med god fart till Kolding. Målet var ett shelter öster om staden.  Tyvärr var den upptagen men hittade en bra tältplats något bortanför den. Återigen var det fest från grannarna.  140 km

Kom till Middelfart och passerade Fyn på en dag. Om tidigare dagar definierades av medvind så måste dagens vara back upp och backe ner.

Många korts branta. Inte långa men tröttande. Fick punktering på bakdäcket.  Snabbt och smidigt byte av slang och i väg igen.  Hade helst sökt ett hotell men det blev en camping, Carlbergs camping https://carlsbergcamping.dk/uk/ Det var finalspel i Fotbolls EM England – Italien.  115 km

Lämnade Calsbergs camping med ett konstaterande att idag blir det en hård dag.  Motvind från start, Bron till Langeland och Rudköping var en hård utmaning. Kom till slut till Spodsbjerg och färjan till Lolland.  För att undvika den hårt trafikerade väg 9 blev det en liten omväg på småvägar söder om väg p.  Efter många pauser och stopp kom jag till slut fram till Nyköping/Falster: Stannade i en vacker skog lite utanför staden. Lagningen från igår höll bara en dag.  Däcket exploderade när jag fyllde med luft i en cykelbutik i Stubbeköping. Däcket var sönder då jag köpte både däck och slang här. 99 km

Jag var på väg till Möns klint och sen mot Köpenhamn. Danmark stod beredd att skörda åkrarna.   Innan jag kom till Klinten så hände ingenting.  Ju närmare Klinten jag kom desto mer backar upplevde jag att det blev. Mön är backig, framför allt ju närmare klinten jag kom. Jag kämpade vidare till Klinten.  Jag klättrade ner till stranden.  469 trappsteg ned och 471 upp.  Fortsatte mot Kalvehave för att stanna på ett shelter de lux. Egen säng, levande ljus och tak över huvudet. 99 km.

Sista dagen i Danmark blev en transportsträcka till Köpenhamn. Det var en perfekt cykeldag, solen sken och vinden var från rätt håll. Många danskar tyckte likadant. Såg många klungar och ensamma cyklister. Cykelsporten är start i Danmark. Köpte med mig några öl som inte går att få tag på i Sverige.  Med hjälp av  min GPS hittade jag till centralstationen: Spår 6, nej det ju Kalundborg. Råkade hoppa på fel tåg också. Upp till stora hallen, frågade en värd.  Spårbyte till 26. Snabbt iväg genom en labyrint till spår 26- Ja, jag hann jag är på väg till Sverige.  Cyklade sen till Lund från Malmö.  100 km

Cykelupplevelser 2021 del 2

Lämnade Krokom och L redan före nio. De första 30 kilometerna var mer eller mindre uppför. Mest hela tiden. Stannade 8 km efter Föllinge för lunch. Sen fortsatte det som tidigare under dagen, upp och ner.

Stannde vid Skärvångens bymejeri. Intressant lokal mathantverkare Inte mycket titta på här, mest skog och växter. 93 km

Lämnade rastplatsen med målet Lierne gästhus i Norge.

Den stora frågan var hur svårt skulle det vara komma in i Norge. Det var en mulen morgon så det fick bli långbyxor. Senare blev det kortbyxor. I Rötviken pratade jag med en dam som sålde hantverksost från Bränna bymejeri. Hade ingen möjlighet ta med mig några men de såg goda ut. Passerade Klintabergs fästning En försvarsanläggning från andra världskriget. Kom till gränsen, inget hände. Inte en enda person, bara en kamera. Kom fram till Lierne på eftermiddagen. Köpte några öl i receptionen och skrev mina anteckningar. 92 km

Det första som hände den här dagen var att jag kom till Sverige. Det var ett kort besök i Norge. 76 km i det som är mitt 27 land att ha cyklat i. Det andra som hände var att jag kom till Gäddede. Det tredje som hände var att det var en väldigt lång backe. Det var en hård eftermidddag men jag kom till Stora Blåsjön tidigt på eftermiddagen. Hade fått tips om en uppskattad restaurang. Fjällripan. Den var så populär att jag inte fick plats dör. Den kvällen blev det istället mat vid tältet. Pasta av något slag. 74 km

Mot resans höjdpunkt, Vildmarksvägen mot Stekenjokk. Den första utmaningen kom redan efter några kilometer. En backe på 5 km med avsnitt på 12%. Från Ankarvattnet började den långa backen upp till 826 möh som är höjden i Stekenjokk. Det var mycket husbilar, husvagnar, bilar i Stekenjokk. Det tog 2,5 timme att ta sig de 32 km till Stekenjokk.. Det gick fortare komma ner. Den tänkta nattvilan fungerade inte så jag fortsatte någon kilometer. Hittad en gammal brygga som fick duga. Trampade igenom de murkna plankorna. Fick en kraftig lårkaka. 86 km

Idag var planen att stanna i Skansholm. Det gick fort ta sig dit så jag fortsatte till Vilhelmina. Kaffet var slut, boken var slut så det fanns minst två anledningar att fortsätta dit. Stannade på Saiva Camping & Stugby. Det blev en angenäm kväll. Bredvid mig hade jag en holländsk familj. Miechel. På andra sidan mitt tält hade jag Johan och Thomas som reste på motorcyklar. Det blev många öl, skratt och samtal till sent på natten. 102 km

Stannade i skogen 10 km syd om Hoting. Följde E45 hela dagen. Många husbilar, husvagnar och lastbilar. 84 km

Natten var händelselös. Fortsatte E45 till Hammardal, sen väg 344 till en plats i skogen. Det har varit lätt cykling från Stekenjokk tack vare en nordvästlig vind. 96 km

Sista dagen på Cykelupplevelser 2021. Motvind och regn sista två timmarna. Gjorde ingenting då jag visste det fanns en varm dusch på hotellet. 92km. På kvällen gick jag och L till restaurang i Östersund. Dagen därpå körde vi hem till Eskilstuna.