Cykelupplevelser 2020

Spanien, Compostela di Santiago.  Tyskland, Luxemburg och Frankrike skulle upplevas.  Moseldalen med vinprovning var en höjdpunkt.  Vilken upplevelse det kommer att bli. Så var planen tidigt under året.  Men stora händelser i världen gjorde att det inte blev så.  Corona Covid 19 kom och stängde hela Europa. Så ny plan, Sverige norrut igen.

Vidare så tänkte jag att Arvidsjaur är ett bra ställe att vända på. Där bor en arbetskollega på #Studieförbundet_Vuxenskolan.

Så här såg planen ut.

Det började med en punktering. Hade lastat på alla väskor. Gick upp för att göra en sista sak. Kommer ut, punktering. Bara att ta bort alla väskor. Ta bort bakhjul och leta efter slang. Eftersom det var den sista reservslangen så blev det genast ändrade planer. Istället för att cykla genom Västerås utan att att stanna blev det en omväg till Sportsonbutiken för att köpa slang.

Första pausen vid denna ödekyrka i Rytterne. kyrkoruinen hör till de äldsta kristna minnesmärkena i Västmanland med ursprung kring 1200-1300-tal. Idag räknas de som fornminnen. Den sista gudstjänsten i Lilla Rytterne kyrka hölls år 1817.

På små asfalterade vägar kom jag till Örsundsbro som blev första nattens lägerplats, i en björkdunge.

Örsundsbro första natten

Kom till Uppsala. Men var är min Iphone? Nej nej, glömde den i björkdungen i Örsundsbro. Inte en tanke på att cykla 30 km för att hämta den. Den var ju trots allt fem år gammal Köper en ny. Nu var det här enda gången telefonen dyker upp i handlingen. Mer om det senare.

Stannade till på ett cafe för en fika och fortsatte mot dagens turistställe Österbybruk, ett av de första vallonbruken. Nu välbevarad industrihistoria med vallonsmedja, världens enda helt bevarade, och de båda brännstålsugnarna i unikt välbevarat skick.

Österbybruk var intressant men jag fortsatte.

Passerade Tierp och började leta efter en bra plats att stanna. När jag rest tältet kommer dagens bästa överraskning. Jag hittade telefonen. Hurra, hade glömt den i tältet, skönt. Ljudet från E4 störde inte nämnvärt. Däremot så var den kvarvarande värmen besvärande.

Jag passerar Dalälven.

Dalälven

Jag svänger vänster och kommer till Hedesunda. Det var lite oväntat. Följer väg 56 så kort bit som möjligt. Svänger vänster och kommer till Sandviken på eftermiddagen. Det var en fantastisk väg in till Sandviken söderifrån genom friluftsområdet Årsunden.

Årsunden väg 272

Snurrade runt i Sandviken, letade efter en sportbutik. Mitt multibränslekök hade havererat på morgonen, men icke. Därför blev beslutet att stanna på Ockelbo camping. Behövde använda deras faciliteter. Nu får det bli kall mat och restaurangmat tills jag är i Sundsvall.

Hembygdsgård

Stannade på Max Bollnäs för elektricitet och mat. Letade efter en sportaffär, även här men icke. Utanför Bollnäs mötte jag Joel på väg till Nynäshamn och Gotland. Solen brände armarna och jag stannade för ett bad på eftermiddagen.

Mellan Bollnäs och Delsbo

Kvällen kom och lag letade efter ett bra ställe att resa tältet. Hittade en skogsdunge lite utanför Delsbo som passade.

Hittade fram till Naturkompaniet för att köpa ett nytt kök. Inget ont om Naturkompaniet men inte hade de reservdelar som jag hoppats på så det blev den billigaste gasbrännaren och en tank med gas. Sen leta reda på mitt möte. Det blev en bra kväll med K. Vi cyklade hem till hennes ställe. På väg dit köpte vi Sushi. Sen pratade vi och hon visade sin kolonilott. Jag lämnade hennes ställe för att hitta ett ställe för tältet. Fick tips om en skog med motionsspår. Det får duga men. Det var inte den bästa, många vandrare, joggare och hundägare som använde just den stigen.

Första grusvägen
Ångermanälven

Dagen till Mellansel kan bäst beskrivas som ett grustag. Första grusvägen var föredömligt packad av bilar. Andra grusvägen mycket sämre. Ungefär 33 km över ett berg med makadam. Nyligen skrapad. Långa backar uppför och nedför. Långsamt och skumpigt är en bra sammanfattning. Hade jag tagit vägen runt berget som kanske var 30 km längre hade jag kommit fram tidigare. Men vem har bråttom på cykelsemester. Jo, paret som var på väg till Treriksröset som passerade mig norr om Sundsvall.

Hade planerat stanna på Mellansels camping men den var stängd. Fick ett tips att ta mig till badet i Mellansel. Kom dit. Otroligt vacker sjö med sandbotten.

Stationshuset i Mellansel
Detalj

På kvällen kom en familj för att äta en pizza. Jag var nyfiken på hur det är att bo och leva i Mellansel och fick svar på mina funderingar.

Fortfarande mycket grus blandat med asfaltsvägar. Passerade många byar med övergivna hus. Stationshuset i Björnsjö används inte längre.

Pizza på Michelagelos pizza i Bjurholm. Tina med man kom till campen. Resta tältet vis älven. Typiskt mig, joggare, hundägare, fiskare passerade revy. Tina kom hälsade på. Tina har också arbetat på Studieförbundet Vuxenskolan så det var ett uppskattat möte.

Fram till idag hade vädret varit perfekt för cykling. 30 grader, vind från söder. Men idag blev det ett omslag. På eftermiddagen kom regnet. Men då var jag redan på Park Hotel i Lycksele.

Ut från Lycksele började men den lång uppförsbacke. Efter den gick det bra. Temperaturen hade fallit till 20 grader. Stannade för att ta fram vantarna. Oj då, efter 14 km märker jag att jag glömde säcken med tält och sovsäck när jag tog fram vantarna. Bara att vända för att hämta. Jag kom till fyrvägskorsningen mot Norsjö. Tänkte att jag tar den vägen, behövde köpa lite frukt där.

Jag passerade Husbondliden. Kanske mest känd för att sedan 1919 ha stora bibelsamlingar i byn Husbondliden. Det blev början på en konferens som skulle växa och bli en betydelsefull sommarplaneringshöjdpunkt för pingströrelsen.
Ingen trodde nog då i kapellet på stengrunden att en bibelsamling skulle medföra hundratals husvagnar, resta mötestält och en kafeteria som mättar 300 volontärer som hjälper till på plats.

Norsjö kyrka

Den natten stannade jag i en granskog. Tog omvägen till Glommenträsk för lunch.

Mitt största problem som jag tänker på hela tiden när jag cyklar är var och hur kan jag ladda mina telefoner. Jag använder telefonerna till att ta bilder, lyssna på radio. När jag kom till Arvidsjaur var S redan utanför SVs kontor. Där kunde jag ladda mina telefoner medan vi pratade om ditt och datt.

Ut ur Arvidsjaur såg jag renarna för första gången.

Kämpade i motvinden till Avaviken där jag stannade för natten.

Fortsatte söderut på RV45. Lunch i Sorsele Kom till Sandsjö. Mötte en finsk vandrare. Gått från Hudiksvall. Sa han var på väg till Haparanda. Han levde på att samla tomburkar han hittade längst vägen. Levde på okokta makaroner sa han.

Det började regna på natten. Vakade i tältet. Det kan ju dra förbi. Men när klockan var närmare nio så gav jag upp. Kom till Vilhelmina. Tog beslutet stanna på vandrarhemmet. De hade bastu. Detta var den andra natten inomhus. Nu skulle jag egentligen tagit Vildmarksvägen till Stora Blåsjön men eftersom det var kallt och mer regn på ingående och jag inte hade rätt utrustning med mig så valde jag att fortsätta till Strömsund.

Det regnade på morgonen, för andra dagen i rad nu. Vad göra? Bara att fortsätta. Jag tvekade, gillar inte regn. Hittade några plastpåsar som jag klädde på skorna för att skydda mot vätan men inte kylan. Stannade i Dorotea för lunch. Kom till Strömsund på kvällen. Beppe Wolgers gjorde trakten känd för hela landet genom filmen Dunderklumpen.

Dunderklumpen

Den natten stannade jag inne på Ströms hembygdspark i Strömsund.

Den här dagen när jag kom till Östersund var en kall, blöt och eländig dag. Jag letar efter hotellet jag bokat några dagar före. Bastu, god mat o film på kvällen.

Det regnade när jag gav mig iväg från Östersund. Jag tog vägen över Frösön. Lunch på en busshållplats

lunchpaus Kårgärde

Efter en hel dag i regn var det skänt att få komma in i tältet. Det var här mina telefoner slutade fungera. Min Iphone klarade inte av fukten så den la av. Min andra telefon Samsung. där lyckades jag glömma koden så den låstes helt. Från nu blev det unplugged. Passerade Älvros och deras vackra kyrka.

1877 beslutades att bygga en ny kyrka, som var färdig 1883. Byggnaden är ett exempel på nationalromantisk träarkitektur.

I Sveg. Letar efter någon som kan sälja en billig telefon men icke. Hittade en bra sovplats vis Sandtjärns badplats. Relativt ostörd av hundägare.

Kom till det som kallas Orsa Finnmark. Myrmark på bägge sidor av vägen. Svårt hitta ställe att stanna på. Till slut hittade jag en knappt synbar väg in i skogen. Den får duga. Reste tältet och konstaterade för mig själv att det var väldigt mycket knott o mygg utanför tältet och inne i tältet. Det blev snabba sprintlopp utanför tältet för att laga mat, göra rent. En ojämn kamp mot insekterna. Klockan halv åtta gav jag upp. Rev tältet och fortsatte vidare. Efter några km mötte jag Nicolas, tysk tourer på väg mot Göteborg. Vi tog följe till Orsa. Han hade hittat en bra sovplats, Holens badplats. Den var bra. myggfri och tyst.

Jag lämnad Nicolas tidigt. Jag såg att mina bromsbackar var utslitna så jag stannade länge i Mora för att byta dessa. Kom till Sollerön och åt lunch på an glest utnyttjad restaurang. Inför resan hade jag planerat att cykla grusväg från Sollerön mot Dala Floda. Men då jag inte hade några kartor så vald jag att ta omvägen över Leksand. Lite längre men lite säkrare.

Närsen-Grontjärns Järnväg

Stannade några hundra meter en stor fabrik utanför Dala Floda.

Regnet hade passerat tillfälligt. Cyklade vidare i en mulen dag. Passerade ett minne av stora dagar av skog och träindustrin.

Liss ns såg

Jag följde vägen mellan Nyhammar och Dala-Floda. Här i närheten av Salå station och fäboden Fagerberget står det en intressant skylt invid vägkanten med texten “Liss’ns såg”. Där inne bland träden skymtar en timrad stuga. Jag stannade såklart nyfiket som jag är.Bredvid den gamla stugan (som numera huseras av Fagerbergets jaktlag) sluttar marken tvärt ned mot en dalsänka där Nolbergsån sakta flyter förbi. En gammal fördämning i ån vittnar om vad som en gång legat här på platsen och inne bland snårskogen hittar man dess rester i form av ett antal stenfundament och andra lämningar från en idag svunnen tid.Här låg som sagt Liss’ns såg, ett mindre sågverk som byggdes mellan 1910-15 och som hade sin storhetstid i slutet på 1920-talet. Närheten till Salå station gjorde det enkelt att frakta produkterna via järnväg. Men redan 1931 var epoken slut och idag finns det endast några enstaka lämningar kvar av själva sågverksamheten. Dock är det fortfarande ett stycke intressant bygde- såväl som industrihistoria. Synlig endast för de som tar sig tid att stanna.

Kom till Skinnskatteberg. Orolig över att regnet tycks närma sig västerifrån. Snabbt besök på Coop för lite godis. Letade efter ett ställe för natten. Några minuter innan regnet föll fick jag upp tältet. På en båtramp nära centrum. Regnet föll hela natten. På morgonen var det stora vattenpussar omkring tältet. Eftersom det var sista dagen för cykelupplevelser 2020 så bestämde jag att jag tål vatten. Så snabbt ner med tältet och iväg hem mot Eskilstuna. Nog regnade det. Hela vägen fram till Köping regnade det. Då var klockan 10 och jag hade cyklat i tre timmar. Jag passerade Strömsholm och stannade för en fika på Markan. Äntligen hemma.

Slutord

Cykelupplevelser 2020 skulle egentligen handla om Europa och Spanien. Som cyklist är jag van att ändra mina planer snabbt. Det blev Sverige. Totalt sett en bra upplevelse. I stunden där och då var det förargligt att jag inte planerat för höstväder. Men nu efteråt så var det rätt beslut att inte cykla Vildmarksvägen. Vägen finns kvar och jag ska cykla där någon gång. Det började bra med varmt och mycket sol. Det slutade med regn så typisk svensk sommar. Sen var det tråkigt med telefonerna. Det fanns bilder i Iphone som nu är borta.